Her iş kolunun kendi dinamikleri ve iş terimleri vardır. İnsan Kaynakları Departmanında kullanılan bazı önemli terimleri sizler için bir araya getirdik. Buyurun keyifli okumalar.
Akreditasyon
Kuruluşların ürün ve imkanlarının normal standartlara uyduğunun, kalite ve
yeterliğinin bağımsız, yetkili kurumlarca onaylanması ve düzenli aralıklarla
denetlenmesi.
Alt İşveren
Bir işverenden iş yerinde yürüttüğü mal ve hizmet üretimine ilişkin yardımcı
işlerinde veya işletmenin gerekleri ile teknolojik nedenle uzmanlık gerektiren
asıl işin bir bölümünde iş alan kimselerdir.
Beceri Geliştirmeye Yönelik Eğitimler
İletişim, etkili sunuş,dinleme, karar alma, problem çözme, liderlik, motivasyon,
toplantı yönetimi, takım oluşturma, çatışma yönetimi gibi hususlar katılımcı
merkezli ve uygulama ağırlıklı olarak verilen eğitimler.
Belgelendirme
Bir ürün, hizmet, personel, laboratuvar veya sistemin, belirli bir standart
veya teknik düzenlemeye uygun olduğunun yazılı olarak belirlenmesi işlemi.
Benchmarking
Organizasyonun kendini değerlendirerek, rakiplerini, iş ortaklarını, diğer
sektörlerdeki başarılı örnekleri inceleyerek, iç ve dış pazarlardaki
uygulamaları araştırarak ve en iyi uygulamaları örnek alarak zayıf olduğu
yönleri geliştirmesidir.
Beyaz Yaka
Büro (ofis) işlerinde çalışan her tip eleman beyaz yakalı olarak
isimlendirilir.
Blended learning ( karma eğitim)
E-öğrenme ve sınıf/yüz yüze eğitimlerin bir arada kullanılması.
Cam Tavan
Bir organizasyonda kadınların ve azınlıkların üst yönetim basamaklarına
çıkmasını engelleyen görünmeyen duvar.
Davranış Mülakatı
Gelecekteki davranışları geçmişteki davranışların oluşturduğu yargısına
dayanır. Adayın, geçmişteki bazı durumlarda olayları nasıl ele aldığı hakkında
konuşmasını sağlamak için düzenlenen bir dizi soruyu içerir. Kişi, dinleme
yeteneği, yazılı iletişimi, projelerdeki rolü açısından değerlendirilir.
Dengeli Netice Kartı/ Balanced Scorecard
Yöneticilere uzun dönemli stratejik hedeflerin kısa dönemli eylemlere
dönüştürülmesinde aşamalı bir yaklaşım ile yol belirten ve sonuç olarak
stratejik kararlar ile uygulamaları bütünleştiren yeni bir yönetim sistemi.
Dışarıdan işe yerleştirme/Outplacament
İşten çıkarılanlara ya da ayrılanlara yeni iş bulma yeteneklerini artıracak
şekilde destek olmak, bağlantılar oluşturmak, eğitimler vermek ve danışmanlık
yapmaktır.
Durumsal Mülakat
Soruların doğrudan gerçekleştirilen iş aktivitelerine yönelik olarak
sorulduğu, işte karşılaşılan özgün sorunlar ve durumlara göre yapılandırılmış
bir mülakat tekniğidir.
Empati
Başkalarının duygularını sezmek, bakış açılarını anlamak ve endişeleriyle etkin
bir biçimde ilgilenmektir
Ergonomi
Çalışanın fiziksel özellikleri ile işin fiziksel ortamı arasındaki
etkileşimin ve uyumun incelenmesidir.
Esnek Çalışma Programları
Aile, eğitim ya da sağlık gibi nedenlerle alışılmış iş gün ve saatlerine
uyum sağlamakta zorluk yaşayanlar için normal sekiz saatlik çalışma gününde
bazı değişiklikler getirmektir.
Grup Mülakatı
Birden fazla adayın grup içindeki yetkinliklerini, tutum ve tavırlarını,
vücut dilini, katılımını gözlemlemek için yapılan mülakat türüdür.
Kariyer
Bir insanın yaşamı boyunca süren işle ilgili deneyimlerinin tümü.
Koçluk
Bireyleri veya takımları sonuçlara ulaştırmak için yetkilendiren,
geliştiren ve cesaretlendiren uygun ortam ve koşulları yaratan yönetsel bir
eylemdir.
Kurum Kültürü
Bir vizyon ve misyon etrafında toplanan insanların sahiplendikleri belirli
bir inanç ve değerler sistemidir.
Kurumsal Kimlik
Kurumsal kimlik, bir kurumun, şirket içi/şirket dışında duruşunu ve
davranışlarını temsil etme biçimlerinin tümüne verilen addır.
Mavi Yaka
Bedensel, yoğun emekle çalışan kesim.
Mentor
Daha az deneyimli bir çalışanın gelişmesi için ona yardım eden deneyimli ve
kıdemli bir çalışan ya da yönetici.
Oryantasyon
Yeni çalışanlara organizasyonu ve kendi iş birimlerini tanıtmak ve işe
alıştırmak için gerçekleştirilen aktiviteleridir.
Outdoor Training
Çoğunlukla; kendine güven, takım çalışması, iletişim, liderlik gibi
konulara odaklanan, açık alanlarda gerçekleştirilen ve deneyerek öğrenme
yaklaşımına dayanan özel eğitimlerdir.
Proaktif Çalışan
Yeni liderlerin ihtiyaç duyduğu, işine kendi işi gibi benimseyen, görev
tanımının sınırlarını aşmaya hazır, yaptığı işi daha iyi yapabilmek için
değişimi zorlayan ve katma değer üreten kişi.
Psikolojik Mülakat
Adayların çoğunluğu oluşturan dürüst ve işlerini iyi yapmaya hazır kişiler
mi yoksa etik davranmayan azınlıktaki kişilerden mi olduğunu belirtmek amacıyla
yapılır. Adayın hangi görev ve yönetim biçiminde en iyi tepkiyi
vereceğini ve verimli olacağını tespit etmek için kullanılır.
Rotasyon
Çalışanın yerine getirdiği değişik işlerin sayısını artırmak ve motivasyonu
sağlamak amacıyla sistematik olarak çalışanı bir işten başka bir işe (bir
görevden diğer bir göreve) geçirmektir.
Stres Mülakatları
İş başvurusunda bulunan bir adayın baskı altında dengesini nasıl
koruduğunu, uyum yeteneğini ve beklenmeyen olaylar karşısında kendisini nasıl
toparladığını görmek amacıyla bilinçli olarak bir stres ortamı yaratan görüşme
sürecidir.
Yapılandırılmış Mülakat
Her adaya aynı şekilde yöneltilen önceden belirlenmiş soruların sorulduğu
mülakat tarzıdır.
Hiç yorum yok